zondag 8 november 2015

Leven9

Ronde/project:
De kinderen blijven nadenken hoe ze iets kunnen doen om mensen te overtuigen om niet dronken te rijden. Na de vakantie denken we na over een campagne.

Wiskunde:
We zijn bezig met breuken optellen en aftrekken. We deden ook een toets van meetkunde.

Taal:
Tijdens presentaties kregen sommigen de opmerking dat er foutjes worden gemaakt met "dt".
We gaan het vervoegen van werkwoorden oefenen. Eerst hebben we geoefend om het onderwerp en de persoonsvorm in zinnen te vinden. 

Donderdag "de speciale dag"


Vandaag kwamen er 2 studenten in onze klas (Jory en Kriene). Ze waren de hele dag bij ons in de klas. Ze hebben ook mee gespeeld in de speeltijden met pitot. Jory heeft ook een googeltruck gedaan. Ze maakten ook tekeningen in onze vrijetekstenboek. We deden een hele lange ronde. Wietse had een PowerPoint over de kinderrechten, Saartje had een PowerPoint over de koala, Ella had een vrije tekst over Nora een Roos, Jef over drie kabouters, Saartje had het over kabouter Hoest, Hasse had het over google + en Wietse over  een illustratie  van zijn tekst. We zijn ook naar het kerkhof geweest om te kijken naar het graf van Stef (zoon van Diane en Diane was een collega van Jo)

                                      Reporters: Saartje en Elise


W.O: natuur

De verschillende groepjes hebben hun werk aan elkaar voorgesteld. 
We bekeken de paddenstoelen op school. 
 De onderdelen zijn:

Dit is determineren! Je moet de vragen oplossen en de wegjes volgen, zo kom je op de juiste naam.



 Er zijn verschillende lagen in een bos.
 De vruchten worden verspreid door de wind, door dieren en door de plant zelf.
Bladeren hebben ook onderdelen zoals een hoofdnerf, zijnerf, bladmoes,steel en bladschijf.
Er bestaan verschillende bladranden. 
Dit was een zeer leuk en interessant groepswerk! :-)

Stijn kwam op bezoek met een trucje om de lengte van bomen te meten. 



De klasgroep:
We hebben een gesprek gehad over google + Er zijn een aantal kinderen die niet zo fijne dingen via deze weg plaatsen zoals wie is de leukste van de klas. We vonden zulke stellingen helemaal niet zinvol. De afspraak dat we nu gemaakt hebben is enkel aangename zinvolle dingen te plaatsen. Eerst nadenken en dan pas doen!

We deden maandag ook een stellingenspel. Het gebeurt soms dat er iemand iets zeer negatief zegt en dat de ander dan enorm gekwetst is zonder dat de ene het eigenlijk beseft.
Iedereen kreeg een strookje met een stelling om deze te rubriceren in:
"uitspraken die de persoon zelf afkeuren" of "uitspraken die een bepaald gedrag afkeuren".
Dat bleek een zeer zinvolle activiteit te zijn.


Als leuke afsluiter kozen de jarigen voor een ruiltocht. Er waren 3 groepen: de groep met een ei, de groep met een appel en de groep met een kunstwerk. A.d.h.v een dobbelsteen mochten ze een bepaald huis kiezen. Woningen met dure wagens en villa's bleken opeens niet het verwachte effect te hebben. Het werd snel duidelijk dat het ging om geluk en ook om aardige personen tegen te komen. Op het einde hadden we een buit van fruit, wafeltjes en suikerbonen. 1 groepje had zeer veel, de andere 2 zeer weinig. We kwamen tot een discussie voor wie de buit eigenlijk was.Het groepje die het kreeg of iedereen. Na het overtuigen van enkelen werd dan toch beslist om te delen met iedereen. Zalig! We genoten van een knabbeltje en vertrokken dan terug naar school voor de modeshow van de juffen. Dat was een tegenprestatie omdat we verloren waren tijdens een sportdag. 

Muzo: 
We hebben een filmpje gemaakt over een ster maar meer mogen we niet zeggen want dat filmpje wordt in De Speelplaneetquiz gebruikt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opera Caramba: 'Hansje en Grietje'